Dekoration og udsmykning | Synopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Håndværk og design
  • Godkendt
  • 7
  • 2992
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 2005
  • 22-01-2008

Dekoration og udsmykning | Synopsis

Synopsis i håndværk og design om dekoration og udsmykning.

Problemformulering
”Hvordan kan man arbejde med udsmykning og dekoration i folkeskolen? Og hvordan kan jeg motivere eleverne til at arbejde selvstændigt og bruge deres egne ideer?”

Indhold

Indledning og emnebegrundelse 2
Problemformulering 2
Metode valg 2
Fagets formål CKFerne 3
Håndarbejde som fag 3
John Dewey og erfaring 4
Motivation 5
Lærerenseopgave og praktisk forslag til undervisning 5
Konklusion 6
Litteraturliste 7
Bilag 8

Uddrag

Indledning og emnebegrundelse:
Håndarbejde tilhører en gruppe skolefag, som involverer krop, sansning og praktisk udtryk i oplevelsesprægede aktiviteter i undervisningen.
Håndarbejde er et fag hvor man bruger hænderne kreativt, men det kræve også tid og interesse. På den måde spiller motivation en stor roller i undervisningens processen, hvori eleverne kan komme med nye ideer og de kan være selvstændige. De kan arbejde fra ide til færdigt produkt.

Efter en række praktikperioder, som jeg har haft under min uddannelse, oplevede jeg en konkret episode fra min 3 års praktik. Oplevelsen var med 5 klasse, hvor læreren anbefalede mig at sy shorts. Alle elever skulle sy shorts af samme stof og samme design uden motiv og dekoration på. De fleste af elever havde ikke lyst til at sy deres shorts færdig, men de blev nødt til at blive færdig med produktet. Fra den periode indtil nu tænker jeg om, hvordan jeg som kommende håndarbejdslærere kan inddrage eleverne i en handling med deres interesse og lyst uden at de synes timerne er for kedelig.
Jeg har i min opgave valgt syning hvor jeg fokusere på dekoration og udsmykning, da det er min egen ønske og interesse i at sy tøj og dekorere bagefter.
Der er stor mulighed for at gå i gang med opgaven på en eksperimenterende og analyserende måde

Metodevalg:
Jeg vil starte med at underbygge min opgave med udgangspunkt i fagets formål og CKFerne. Som forklaring på ”hvordan kan man arbejde med udsmykning og dekoration i folkeskolen” vil jeg inddrage faget håndarbejde som indgangsvinkel og jeg forbinder det med mit emne ”udsmykning og dekoration” og deres betydning i vores liv.

Som forklaring på ”hvordan jeg kan motivere eleverne til at arbejde selvstændig og bruge deres egne ideer” vil jeg inddrage nogle teoretiker som har skrevet om erfaringsbegreb bl.a. John Dewey, som er en Amerikansk filosof og er meget populære.

For at finde forskellen i dekorationens måde tidligere og nu, vil jeg inddrage historie som tværfaglig aspekt.
Til sidst vil jeg komme med praktiske forslag til undervisning og finde min plads som lærere og hvilket rolle skal jeg have for at undervise på en måde der til gode siger den enkelte elev... Køb adgang for at læse mere

Dekoration og udsmykning | Synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.