De etniske minoritets elever | Eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 7
  • 2070
  • PDF
  • Odense Seminarium
  • 08-01-2008

De etniske minoritets elever | Eksamensopgave

Eksamensopgave i skolen i samfundet om de etniske minoritets elever.

Problemformulering
Folkeskolens overordnede rolle i Danmark er at forberede eleverne på at være gode og kompetente velfungerende samfundsborger i Det danske samfund. Folkeskolen har en betydelig samfundsmæssig rolle. Derfor bliver folkeskolen kædet utrolig meget med integrationsprocessen, især af de to sprogede elever. Jeg vil i min opgave undersøge og diskuter folkeskolens opgave med særlig fokus på integration af de to sprogede elever. Det er også vigtigt at fremhæve de forskellige konflikter, der finder sted med disse elever for at finde frem til en forståelse eller en løsning af dem.

Indhold

Problemformulering: 2
Indledning: 2
Folkeskolens Formål: 2
De tosprogede elever: 3
Forældrene: 4
Folkeskolens rolle: 4
De faglige kompetencer: 5
De sociale kompetencer: 6
Litteraturliste: 7

Uddrag

Indledning:
Der har de sidste par år været en markant fokus på folkeskolernes rolle i det danske samfund. Dette har medført et stort pres på folkeskolen fra henholdsvis forældrenes og statens side. Forældrene forventer, at folkeskolen opdrager deres børn til at være velfungerende og modne unge mennesker i et demokratisk land. På den anden side forventer staten, at folkeskolen ruster eleverne med den nødvendige faglig viden, som vil gøre de danske elever konkurrence dygtige i en europæisk globaliseret sammenhæng. Derudover skal folkeskolen være en del af integrations processen af de to sprogede elever i det danske samfund. I begge tilfælde ligger presset selvfølgelig på folkeskolerne og ikke mindst den enkelte lærer. Men hvordan bliver disse krav opfyldt?... Køb adgang for at læse mere

De etniske minoritets elever | Eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.