Case om Sara – En stille pige

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi, Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed)
  • Godkendt
  • 7
  • 2242
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2012
  • 07-05-2012

Studieprodukt: Case om Sara – En stille pige

Studieprodukt.

Handler om:

Case: Sara, den stille pige

Problemstilling

Hvordan skal læreren agere for at fremme Saras sociale trivsel?

Problemformulering
Ud fra problemstillingen vil jeg undersøge, hvad der kan ligge til grund for, at Sara lukker sig selv ude fra sociale relationer med de andre elever, samt hvordan jeg som lærer kan støtte Sara i sin sociale udvikling.

Indhold

Case: Sara, den stille pige 2
Problemstilling 2
Problemformulering 2
Indledning 2
John Bowlby's teori 2
Erik H. Erikson's teori 4
Lev Vygotsky's teori 5
Sammenfatning 6
Litteraturliste 7

Uddrag

Sara er en pige der ikke siger meget. Hun er ikke aktiv i timerne, og snakker ikke specielt meget med de andre børn. Hun har mange faglige vanskeligheder. Siden 1. klasse har Sara haft en veninde, men det er som om, at hendes veninde også gerne vil være sammen med de andre børn. Sara kan til tider virke klistrende over for hendes veninde.

Eleverne i Saras klasse tager afstand fra hende, fordi de synes hendes tøj er mærkeligt og beskidt. Saras lærer har også lagt mærke til, at hun tit møder med beskidt tøj hjemmefra. Sara har altid madpakke med hjemmefra. Men de andre elever har lagt mærke til, at det er noget underligt og ulækkert mad. Madpakken kan bl.a. indeholde pomfritter fra aftensmaden dagen før.

Læreren synes, at Sara bliver mere og mere indelukket, og derved trækker sig fra de fleste konfrontationer. Hun undskylder for alt hvad hun gør, og er endvidere bange for at stille sig frem foran klassen til fx oplæsning, fremlæggelser mm.

Indledning
Hos eleverne kan mistrivsel forekomme af flere årsager, og ikke kun en primær årsag.1 Men det kan være faktorer relateret til barnets indre forudsætninger eller ydre forhold.2 Børns trivsel skal forstås på baggrund af den kontekst, barnet indgår i.3 Som lærer skal jeg medvirke til handlinger, der skaber en konstruktiv udvikling og forandring for barnet, og helst fjerne årsagen til barnets mistrivsel... Køb adgang for at læse mere

Case om Sara – En stille pige

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.