Brug af rollespil i undervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Dansk 1. – 6. klassetrin
  • Godkendt
  • 16
  • 4173
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2008
  • 06-05-2008

Studieprodukt: Brug af rollespil i undervisningen

Faglig-pædagogiske opgave om brug af rollespil i undervisningen i 5. klasse.

Problemformulering
Hvad er det der gøre rollespil til god undervisning?

Indhold

1. Indledning side 3
2. Problemformulering side 3
3. Opgavens fremgangsmåde side 4
4. Hvad er så god undervisning? side 4
4.1 Den didaktiske relationsmodel side 4
4.1.1 Mål side 4
4.1.2 Indhold side 5
4.1.3 Rammefaktorer side 5
4.1.4 Læreprocessen side 6
4.1.5 Elevernes Læringsforudsætninger side 7
4.1.6 Vurdering side 7
4.2. Hilbert Meyer side 9
5. Rollespil side 11
5.1. Hvad er et rollespil? side 11
5.2. Hvordan kan rollespil bruges i undervisning? side 12
6. Hvorfor er rollespil så god undervisning? side 12
7. Konklusion side 15
Litteraturliste side 16

Uddrag

Indledning
Dansk er at af de mest omfattende fag i folkeskolen, og selve danskundervisningen danner basis for mange af de andre fag. Danskfaget har høj status, da eleverne lærer at læse og skrive, hvilke er uvurderlige redskaber at besidde, hvis de skal kunne begå sig i de andre fag i folkeskole og i det moderne samfund.

Læsning og skrivning er to begreber, som de fleste forbinder med faget dansk, men det talte sprog i danskfaget bliver ofte glemt, eller i hvert fald skubbet til side til fordel for læsning og skrivningen. Det talte sprog indebærer mange forskellige omroder, hvoraf rollespil er et af dem.

Dansk er et sprog og dansk er et fag i folkeskolen. Faget udvikler elevernes sprog, så de kan forstå og udtrykke sig sikrere og mere nuanceret. Teater og drama indgår som element i Fælles mål og derfor skal vi som lærer beskæftige os med det.

I min praktikperiode med en 5. klasse i dansk har jeg arbejdet meget med det praktisk musiske dimension. Den praktisk musiske dimension betyder at det kropslige og sanserne, samt det rationelle ikke kan tænkes adskilt og at det ikke bare er den kognitive læringsform der bliver tilgodeset. Den praktisk musisk dimension er et meget stort begreb, og der findes mange forskellige måder at arbejde og undervise i og med den.

I min opgave vil jeg kun beskæftige mig med rollespil. I min praktikperiode har jeg arbejdet sammen med eleverne med rollespil på forskellige måde. Vi har arbejdet med rollespil i form af læsning, forståelse, fremførelse og fortolkning at en bog og vi har også arbejdet med rollespil som konfliktløsning. Dette arbejde med rollespil på forskellige måder, var en rigtig god og lærige oplevelse for eleverne og mig og jeg er blevet meget interesseret i hvorfor og hvordan man ellers kunne arbejde videre med emnet.

Derfor har jeg valgt at undersøge i min opgave, hvad det er der gør rollespil til god undervisning. Jeg vil undersøge dette spørgsmål med henblik på udvikling af elevernes sagnkompetencer såvel som deres socialkompetencer på mellemtrin... Køb adgang for at læse mere

Brug af rollespil i undervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.