Boldspil | Synopsis til eksamen i idræt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Idræt
  • Godkendt
  • 6
  • 1938
  • PDF
  • Læreruddannelsen Skive
  • 2012
  • 12-07-2012

Boldspil | Synopsis til eksamen i idræt

En generel beskrivelse af boldspil med de didaktiske hovedspørgsmål hvad, hvorfor og hvordan.

Underviserens kommentar

En OK opgave, som fint beskriver boldspil. Fik 7 til eksamen.

Forfatterens kommentar

Afsnittet omkring kondition var lidt malplaceret, men jeg uddybede det til den mundtlige del.

Uddrag

Hvorfor:
I gennem hele elevernes skoleperiode er der fokus på boldspil:
Efter 2. klasse:”udføre enkle handlinger, først og fremmest kaste, gribe, sparke”.
Efter 5. klasse: ”udføre handlinger med forskellige boldtyper med såvel hænder som fødder, som slagredskaber.”
Efter 7. klasse: ”anvende tekniske færdigheder i forskellige spil” og ”forstå og anvende taktiske handlemåder og regler i forskellige idrætslige spil.”
Efter 9. klasse: ”skabe egne boldspil og idrætslige lege med givne såvel som egne regelsæt”
Der ses en tydelig progession indenfor boldspil, hvor man til at starte med er nødt til at mestre basale færdigheder, inden man kan gå i gang med at spille boldspil. Dernæst handler det om at lege med forskellige bolde for at kunne spille forskellige boldspil. Her kommer taktilsansen også i brug. Når eleverne har lært de tekniske færdigheder som modtagning, aflevering og driblinger gælder det om at få dem afprøvet i forskellige spil... Køb adgang for at læse mere

Boldspil | Synopsis til eksamen i idræt

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.