Blod - en faglig opgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknologi
  • Ingen givet
  • 9
  • 3837
  • PDF
  • Holbæk Seminarium
  • 2005
  • 24-04-2005

Eksamensopgave: Blod - en faglig opgave

Problemformulering
Hvad er blod, hvordan fungerer menneskets blodkredsløb, hvad er blodets funktion, hvad er væsentlige sygdomme og symptomer i relation til blod?

Indhold

Indledning
Problemformulering
Blodets funktioner
Blodkredsløbet
Blodets bestanddele
Blod og sygdomme
Blod og sikkerhed
Didaktiske overvejelser
Perspektivering
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
En vigtig del af det faglige indhold i folkeskolefaget Natur/Teknik er arbejdet med krop og sundhed. Faghæftet lægger vægt på, at der arbejdes med de vigtigste kropsfunktioner, at der arbejdes med sanser, forskellige organer, knogler, muskler, hjerte, åndedræt m.v. og herunder også forhold der har betydning for sundhed; kost, motion og hygiejne. De fleste børn er meget interesserede og nysgerrige omkring deres egen krop og hvordan den fungerer, umiddelbart et godt udgangspunkt for en undervisning. Eleverne kan umiddelbart 'se og mærke' en relevans og værdi af stoffet og der kan bygges på elevernes hverdagserfaringer i forhold til det daglige liv.
Vi har derfor fundet det relevant, som udgangspunkt for vores egen baggrundsviden som lærere og vores eget arbejde med studieenheden, at tage udgangspunkt i et konkret organsystem og skrive et fagligt oplæg om blod. Der er noget magisk og mystisk ved blod, blod og hjertet er blevet vores symbol på liv, kærlighed og store passioner. Som børn blandede man blod og blev blodsbrødre... Køb adgang for at læse mere

Blod - en faglig opgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.