Bismarcks udenrigspolitik og undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Historie
  • Ingen givet
  • 6
  • 1436
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2003
  • 04-04-2004

Bismarcks udenrigspolitik og undervisningsforløb

Om Bismarcks udenrigspolitik samt et kort forslag til undervisningsforløb i historie til en 8. klasse om europas opbygning fra 1815-1914.

Problemformulering

Med udgangspunkt i Bismarcks udenrigs- og alliance-politik, vil vi vurdere
i hvilken grad disse har haft betydning for opretholdelsen af den
politiske stabilitet i Europa i perioden fra 1864-1890?

Indhold

Indledning
Problemformulering
Teoriafsnit
Bismarcks udenrigs- og alliancepolitik
Sammenfatning
Didaktiske overvejelser
Litteraturoversigt

Uddrag

Indledning
Interessen for Bismarck opstod igennem et spil kaldet Diplomacy1. Dette rolle- og brætspil simulerer magtforholdene i Europa inden første verdenskrig. Spillerne over tager rollen som leder af en europæisk stormagt og forhandler med hinanden om indflydelse i Europa.
I Europa er perioden efter revolutionerne i 1848 til første verdenskrig præget af nationalisme og imperialisme. Statsmagten voksede og fik mere betydning for europæernes liv. Staterne førte mange krige mod hinanden og magtbalancen blev forskubbet flere gange.
Både interessen for spillet og for den tyske og europæiske historie har gjort at vi er stødt på personen Bismarck. Bismarck var istand til at opnå Tysklands samling og med denne samling opstår der i Europa et økonomisk og militærisk magtcentrum2. Gennem Bismarcks kloge og velovervejede politik opnåede han at etablere den nye stormagt i midten af Europa og igennem hans udspekulerede alliance-system udenrigspolitisk at sikre det tyske rige.
Især Bismarcks udenrigspolitik og den alliance-politik han førte, finder vi særdeles interessante og vil i den følgende synops undersøge og vurdere, hvilken betydning den har haft for opretholdelsen af den politiske stabilitet i Europa.

---

Didaktiske overvejelser
Vi har valgt nedenstående forløb for en 8. Klasse og struktureret det som i Klare Måls vejledning. Tema:
Europa inden 1. Verdenskrig (1815-1914)
Begrundelse:
Eleverne skal have indsigt i Europas opbygning i fra 1815-1914 og sætte den i relation til nutidens Europa... Køb adgang for at læse mere

Bismarcks udenrigspolitik og undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.