Eksamensopgave om børns identitetsforvirring

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Psykologi
  • Godkendt
  • 7
  • 1764
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2003
  • 26-01-2012

Eksamensopgave om børns identitetsforvirring

En eksamensopgave i psykologi med udgangspunkt i Jan Tønnes Hansen og Thomas Ziehe gives her nogle bud på unges identitetsdannelse.

Problemformulering

Hvilke faktorer påvirker unges identitetsdannelse i det postmoderne samfund og hvilken rolle har læreren i denne proces?

Indhold

Indledning s. 2
Problemformulering s. 2
Opgavens metode s. 3
Dion Sommer og barndomspsykologi . s. 3
Thomas Ziehe. Kendetegn ved den moderne ungdom s. 4
Jan Tønnes Hansen. Aspekter ved unges identitetsdannelse s. 5
Afrunding s. 7

Uddrag

Vi lever i en hverdag, hvor subjektivering af individet er en normativ leveregel. Er man ikke sig selv nærmest, er man ingen nærmest.
Man kan sige, at vi lever i et komplekst subjektiveret samfund. Identitetsforvrængende vil nogen hævde, mens andre vil mene, at mennesket formår at tilpasse sig de nye udviklingsarenaer, at mennesket er refleksivt moderne, at det forstår at reflektere over alt det komplekse.
Men hvordan påvirker det mennesket at vokse op i en brydningstid, hvor grænserne for hvad der er rigtigt og forkert, så at sige er udvisket?
Hvor det at opdage sig selv ikke længere er en eventyrrejse, men en semantisk tilbudspakke som Thomas Ziehe (Fink, 1995) udtrykker det.
Vinklen i denne opgave tager udgangspunkt i unge i dagens Danmark. Når jeg refererer til begrebet unge i opgaven, centrerer jeg det til at være unge i alderen 12-20 år... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om børns identitetsforvirring

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.