Eksamensopgave om astronomi

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Fysik/kemi
  • Godkendt
  • 14
  • 4503
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2001
  • 11-02-2003

Undervisningsforløb: Eksamensopgave om astronomi

Eksamensopgave i fysik/kemi om astronomi.

Astronomi opgave, der blandt andet indeholder et undervisningsforløb, samt overvejelser over lærens faglige viden og pædagogiske forudsætninger.

Indhold

Afgrænsning af emnet 2
Lærerens viden 2
Verdensbilleder 2
The Big Bang 3
Solen 5
Jorden 6
Pædagogiske overvejelser 6
Arbejdsformen 8
Elevforudsætninger 9
Målet med forløbet 9
Vores forventninger 10
Undervisningsforløbet 10
Første modul 11
Andet modul 11
Tredje modul 11
Fjerde modul (en hel dag) 12
Femte modul 12
Sjette modul 12
Syvende modul 12
Vores udbytte 13
Sekundær litteratur 14

Uddrag

Afgrænsning af emnet
Emnet astronomi er et meget omfattende emne, som kan behandles i både geografi, historie, kristendom, matematik og fysik. Vi vil beskæftige os med, hvordan vores univers ser ud, og hvordan det er blevet skabt. Det er et væsentligt emne i folkeskolens fysikundervisning, fordi det beskæftiger sig med de eksistentielle spørgsmål: Hvordan er livet opstået, og forsvinder jorden igen? Det er et centralt kundskabsområde i fysik/kemi, at eleverne præsenteres for eksempler på forestillinger om universet til forskellige tider.1
Årstider, dag og nat, mener vi, hører til geografi, mens navigation efter stjerner er et
spændende emne i matematik. I historie og kristendom kan man behandle astrologi. Dvs. at emnet er meget omfangsrigt og velegnet til f.eks. en temauge.

Lærerens viden
Verdensbilleder
Lige så længe der eksisteret mennesker på Jorden, har man betragtet stjernehimlen og undret sig over det betagende syn. Hvad var det man så? Hvad var det, der fik Solen, månen og stjernerne til at bevæge sig hen over himmelhvælvingen fra øst til vest? Disse spørgsmål har været med til at danne grundlag for det verdensbillede, mennesket igennem tiderne har forestillet sig. Hvert kultursamfund har haft sin egen teori om, hvordan det, man iagttog, skulle tolkes. Men fælles for de forskellige udlægninger var, at Jorden var flad som en pandekage, og at den var verdens centrum. Nordboerne gjorde dog den iagttagelse, at det blev varmere, når man sejlede sydpå og drog den slutning, at hvis man sejlede tilstrækkeligt langt, ville man falde ud over Jordfladens kant og brænde op i helvede. Solen tillagde man en guddommelig kraft, og i Norden mente man, at den blev trukket over himmelhvælvingen af en hest, der trak solvognen. Vore forfædre troede, at Solen bevægede sig, men i dag ved man, at det er Jorden, som drejer om sin egen akse fra vest mod øst, men for mennesket, der følger... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om astronomi

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.