Ny biologi 1-4 og Ind i biologien 7.-8. klasse | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 4
  • 1478
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2002
  • 26-11-2002

Læremiddelanalyse: Ny biologi 1-4 og Ind i biologien 7.-8. klasse | Analyse

I øjeblikket findes der kun to aktuelle undervisningssystemer i biologi - et fra Gyldendal: Ny biologi 1-4 og et fra Alinea: Ind i biologien 7.-8. klasse.

I vores analyse af de to materialer, har vi lagt hovedvægten på kapitlerne om evolution i Ny biologi 4 og Ind i biologien 8. klasse. Analysen skal derfor ikke ses som generel - kun for de nævnte kapitler.

Uddrag

Alment om materialerne
Ind i biologien
Systemet består af en grundbog, en arbejdsbog og en lærervejledning. Derudover består systemet af to opslagsbøger: Danske dyr tilpasning, adfærd og miljø og Danske planter tilpasning og miljø.
Kapitlet om evolution hedder ganske enkelt Evolution. Allerede i starten af kapitlet stiller
grundbogen undrende spørgsmål, f.eks. Hvordan har livet udviklet sig til den mangfoldighed af
forskellige dyr og planter, vi kender i dag?
Kapitlet er delt op i følgende afsnit fordelt på 18 sider:
· Livets ...

---

Aktiviteter
Ind i biologien
I kapitlet lægges der udelukkende op til aktiviteter som fælles gennemgang, samtale, diskussion og opgaveløsning i opgavebogen. Måske er kapitlet lidt atypisk, da vi har set at der flere andre steder i materialet har været forslag til aktiviteter, hvor eleverne bliver aktiveret i forskellige gøremål (f.eks. under emner som skoven). Men kan det virkelig passe, at man ikke kan finde på aktiviteter, som er mere praktisk orienteret under et emneforløb om evolution?
Samtale og diskussion er utrolig vigtig for elevernes forståelse af sammenhænge og evnen til at tage... Køb adgang for at læse mere

Ny biologi 1-4 og Ind i biologien 7.-8. klasse | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.