Drengen med sølvhjelmen | Analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 1998-loven
  • Godkendt
  • 6
  • 2968
  • PDF
  • Århus Dag- og Aftenseminarium
  • 2002
  • 26-01-2012

Lærerfaglig analyse, Semesteropgave: Drengen med sølvhjelmen | Analyse

Lærerfaglig analyse af Hanne Kvists "Drengen med Sølvhjelmen" samt ideer til elevarbejde omkring bogen.

Forfatterens kommentar

Genskabende-, medskabende- og omskabende arbejde!

Uddrag

Parafrase :
Drengen Jon får en lillesøster, der bliver født med vinger. Jons forældre orker ikke at tage sig af hende, da de har så meget andet at se til. Det bliver derfor overladt til Jon, at passe søsteren, som kommer til at hedde Liv. Jon får et meget nært og stærkt forhold til Liv, og nyder at passe hende. En dag har forældrene solgt Liv. Jon bliver ulykkelig, og beslutter sig for at drage ud i verden for at finde hende. På vej i sin søgen, møder han en fyr der hedder Michum, der dropper sit job og kører Jon rundt i verden i forsøget på at opspore Liv. Undervejs kommer de ud for en masse begivenheder, som knytter dem tættere og tættere sammen. Til sidst ender de på en kro, hvorfra Jon
iført sin sølvhjelm, begiver sig ud på en institution, hvor Liv antageligt er. Han finder Liv og en masse andre børn med vinger, men inden han kan nå at redde Liv, bliver han fanget og låst inde. Køkkenpigen kommer Jon til hjælp, og til sidst redder han både Liv og alle de andre børn ved at lukke vinduerne op, så de kan flyve ud. Historien slutter med, at Jon sidder med Liv tæt ind til sig og tænker på, at verden nu står åben for dem begge.

---

Fortælleteknik :
Tekstens fortæller er alvidende, hun kender bl.a. personens fortid, og det ses via. afdækkende flashbacks (s. 89 og s.105). Fortælleren er samtidig episk, idet det gennem hele teksten udelukkende er hovedpersonens tanker og følelser der skildres på en direkte måde, hvor de øvrige personer skildres udefra. Der er skiftende fortællere, da flere personer kommer i tale. Fortælleren er også implicit (skjult) og et eksempel herpå er, at fortælleren ikke direkte siger, at Jons forældre er nogle følelseskolde forældre, eller at Michum i virkeligheden er en social taber. Man må som læser selv finde frem til, hvordan personerne er, via fortællerens indirekte beskrivelse, og ved at læse mellem linierne. Læseren må selv drage sine konklusioner ved hjælp af pejlepunkterne fra ”fluen på væggen”. Fortælleren pådutter ikke læseren sin egen mening, da der ikke forekommer subjektive kommentarer fra fortælleren (altså ingen eksplicit fortæller).

---

Didaktiske overvejelser :
Vi har i det følgende overvejet, hvordan der kunne arbejdes med bogen på mellemklassetrinnet.

Genskabende arbejde :
Vi synes, at det er oplagt at få taget hul på teksten ved at tegne en tegning af Liv og Michum. Derefter skal børnene skrive en tekst om en person de holder meget af, eventuelt en bror eller søster.

Medskabende arbejde :
Temaer kunne være: udstødelse, mobning og ensomhed.
Eleverne laver en planche i grupper, hvor de viser med billeder eller ord, nogle mennesketyper, som... Køb adgang for at læse mere

Drengen med sølvhjelmen | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.