Den usynlige myre | Lærerfaglig analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 3
  • 1606
  • PDF
  • Læreruddannelsen Silkeborg
  • 2002
  • 17-04-2002

Den usynlige myre | Lærerfaglig analyse

En lærerfaglig analyse af bogen "Den usynlige myre" - skrevet af Svend Aage Madsen.

Med fokus på hvad Svend Aage Madsens bog kan bruges til i danskundervisningen.

Indhold

Bogens funktion.
Fagdidaktiske overvejelser.
Adaption
Bogen og samfundet
Forfatteren Svend Aage Madsen
Litteraturliste:

Uddrag

Bogens funktion.
At læse Svend Aage Madsens ”Den usynlige myre” kan få mange tanker i gang hos den unge læser. Terapeutisk vil mange kunne indleve sig i Mithyas første oplevelse af forelskelse og herved eventuelt bearbejde egne oplevelser og følelser af samme art. En læser omkring 12 års alderen vil ligesom Mithya være menneske på toppen af frihedens tinde, idet man i denne alder begynder at forstå livet, men endnu ikke kues af drifter og normer. Pludselig begynder drifterne dog at røre på sig, og barndommen er i fare, hvilket også sker for Mithya: ”Ellen blev kønnere og kønnere for hver dag. Hvad ville det ikke ende med? Jeg anede ikke hvad jeg skulle stille op?” (side 10). Terapeutisk vil den begyndende seksualitet være i højsædet, hvilket vil få de unge læsere til at identificere sig med overgangen fra barne- til begyndende voksenliv.
Fokuseringen omkring nutidens genteknologiske forskning giver masser af muligheder for bekymring. ”Skal mennesket lege Gud? Nu, hvor man kan begynde at pille ved arvemassen, er det så ikke fristende at skabe børn, der har en større intelligens og færre muligheder for at få sygdomme? Hvorfor ikke lade dem blive født uden blindtarm med det samme? Man kunne også forestille sig køer med flere yvere, der kunne give mere mælk. Perspektiverne er mange og mulighederne lige så utallige” 1. Man kunne forestille sig, at de unge læsere eventuelt ville få øjnene op for dette problem, som nemt kan få uoverskuelige frembringelser. Læseren får måske inspiration til at behandle emnet dybere, da det er forholdsvis nemt at føre over på verden i dag, selvom bogen ”Den usynlige myre” er fiktion. Et vigtigt argument for læserens eventuelle indlevelse i denne problematik er, at Svend Aage Madsen ikke er fremme med en politisk løftet pegefinger, men lader læseren om at konkludere på denne problematik.

Didaktisk set kan bogen være et led i en dannelsesproces, hvor læseren kan bruge romanens livsbilleder som et spejl for deres eget liv. Bogen kan også fungere som samlingspunkt for en samtale eller diskussion, hvor fremtidens uvished kunne være i centrum. Man kunne forestille sig en diskussion over følgende spørgsmål: Hvordan vil teknologien udvikle sig? Trues naturen yderligere? Hvordan vil verden se ud om 10 år? osv... Køb adgang for at læse mere

Den usynlige myre | Lærerfaglig analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.