12 undervisningsforløb til Fysik/kemi

- Lærerstuderende 3. år
- Fysik/kemi
- Godkendt
- 27
- 10516
- Læreruddannelsen Zahle
- 2003
- 26-01-2012
12 undervisningsforløb til Fysik/kemi
12 undervisningsforløb brugt ved eksamen 2003. Komplet med litteratur og links.
Problemformulering/Emne:
- undervisningsforslag
- oplæg til fagdidaktisk diskussion
Indhold
1. Hverdagens kemi
2. Havegrill
3. Miljøundersøgelse
4. Lys
5. Styring af elektriske kredsløb
6. Bæredygtighed
7. Lyd
8. Datering
9. Hinsides vores verden
10. Ved Jordens overflade
11. Kroppens kemi og fysik
12. Vores solsystem
Uddrag
Fagdidaktik.
Jeg har kategoriseret mine forslag til aktiviteter i forhold til tolv overordnede projekter, hvor aktiviteterne tjener et konkret formål: konstruktion af et artefakt [memo 2, (4), 5, 6, 7, (10), (12)],
simulering af et fænomen [memo 4, (7), 8, 9, 10, 12], eller undersøgelse af et fænomen med en vis umiddelbar relevans for elevernes hverdag [memo 1, 3, 4, (7), 8, 10, 11]. Aktiviteterne er ikke nødvendigvis revolutionerende, men begrundes formentligt anderledes end Profetens sædvane. Samtlige projekter og aktiviteter skulle gerne afspejle mit generelle læringssyn, primært inspireret af socialkonstruktionistisk erkendelsesteori og læringsstrategi, ex. a.m. S Papert, KJ Gergen eller J
Bruner, fagspecifikt hos Danmarks egen S Dragsted, samt Wellington & Osborne (konferér litteraturliste). Øvrige inspiration bl.a. fra C Freinet og Steinerskolernes afsluttende opgave... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind