Undervisningsforløb om romantikken 9. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Dansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 12
  • 4801
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2004
  • 21-06-2004

Eksamensopgave: Undervisningsforløb om romantikken 9. klasse

Eksamensopgave om æstetiske læreprocesser med et undervisningsforløb i dansk om romantikken i 9.klasse.

Vi vil kunne have 12 timer til rådighed om ugen, da dansk undervisningen i 9 kl. har 6 timer, kristendom 1 time og samfundsfag 5 timer.

Indhold

Indledning:
Emnebegrundelse:
Formål med det samlede forløb
Brugen af litteratur:
Hvad siger folkeskoleloven:
Hvad siger fællesmål i henhold til danskfaget:
Læreprocessen:
Æstetiske læreprocesser:
Ældre tekster:
Opfølgning:
Æstetiske læreprocesser set i relation til den didaktiske relationsmodel
Konklusion:
Litteraturliste:

Uddrag

Indledning:
Vi har valgt at beskæftige os med romantikken i en 9. kl. Vi mener, at romantikken indeholder en masse kvaliteter i forhold til periodelæsning. Man kunne bruge perioden fra efterårsferien til juleferien, hvor vi har muligheden for at alliere os med samfunds- og historielæren og lade litteraturhistorie indgå i et tværfagligt forløb, der formår at underbygge periodernes tænkning og filosofiske træk.

Vi mener, at eleverne i 9. kl. trin er bedre udrustet til at kunne beskæftige sig med analyser og fordybelser, fordi at de, i dette stadie, nu er i ungdomsperioden, hvor de er i stand til at tænke mere
abstrakt. Teksterne fra tiden er stadig velegnet til danskundervisningen. De er utrolig udtryksmæssige og der er ofte morale, der kan relateres til i dag.
Læser vi f.eks. H.C. Andersen vil eleverne få et billede af skomager sønnen fra Odense, der drager rundt i verden og oplever en masse. Dette billede har eleven selvfølgelig ikke fået, ved bare at læse den grimme ælling, men ved at arbejde grundigt med forfatteren og hans forskellige værker. Automatisk vil eleven stille sig selv og omgivelserne spørgsmål omkring tiden. Var de rige eller fattige, boede de på landet eller i byen, hvordan blev børnene opdraget osv... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om romantikken 9. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.