Æstetisk dannelse og den praktisk musiske dimension

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Pædagogik
  • Ingen givet
  • 5
  • 1278
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2001
  • 15-09-2001

Synopsis: Æstetisk dannelse og den praktisk musiske dimension

Problemstilling
Hvorfor er æstetisk dannelse og den praktisk musiske dimension i undervisningen nødvendig for at opfylde folkeskolens formål?
Hvad er æstetisk dannelse?
Hvad er den praktisk musiske dimension?
Hvordan kan den praktisk musiske dimension indgå i undervisningen?

Indhold

Indledning
Problemstilling
Æstetisk dannelse
Den praktisk musiske dimension
Æstetisk dannelse og den praktisk musiske dimension
Teorier
Mine afsluttende filosofiske tanker
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Det er en kendsgerning at vi lærer ved hjælp af vores sanser. Det er ikke nødvendigvis de samme sanser, der giver den bedste indlæring ved forskellige elever. Det vil sige at jo flere sanser man berører, i løbet af undervisningen, jo flere elever har rent faktisk lært noget. Det er her den praktisk musiske dimension og æstetisk dannelse kommer ind i billedet. Derfor mener jeg det er vigtigt, at vide hvad det er for nogle størrelser, vi har med at gøre og også vide, hvordan de kan indgå i undervisningen.

Æstetisk dannelse
I Pædagogikkens hvem hvad hvor, står der bl.a. Under Æstetisk opdragelse: opdragelse til forståelse og værdsættelse af de sider af tilværelsen, der repræsenterer ”det æstetiske”, og dette bestemmes ofte... Køb adgang for at læse mere

Æstetisk dannelse og den praktisk musiske dimension

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.