Undervisningsforløb om æblet

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 12
  • 2449
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2004
  • 02-03-2005

Undervisningsforløb om æblet

Undervisningsforløb i madkundskab til en 6. klasse om æblet.

Indhold

Indledning
Hvad er et æble?
Kvalitetsvurdering og modenhed
Opbevaring af æbler
Æblets næringsstoffer
Æblesorter og deres anvendelse
Årsplan
Begrundelse for årsplan
Årsplan for 6. klasse
Undervisningslektion om æblet
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Æblet har sin historie helt tilbage til 1.Mosebog, hvor Adam og Eva spiste af frugten i Edens Have. Men hvorfra ved vi, at det var et æble? Vi ved, at det var et æble, fordi vi kollektivt tror på det. Kunsten har gennem århundreder afbildet Eva med et æble i hånden, og da menneskets hjerne tæn-ker og opfatter i billeder er æblet blevet et stærkere brand end Google og Coca-Cola tilsammen, for-di vi tror på dets mytologi, dets historier.
I dag er æblet et af de mest kendte og brugte frugter. Det bruges som snack til madpakken, mellem-måltid, supplement til morgenmaden, i forretter, hovedretter og desserter. Grunden til at vi har, valgt æblet er som før nævnt, at den er meget kendt, fås i mange varianter, er billig og tilgængelig hele året.
Vi har i denne opgave valgt, at tage udgangspunkt i hvad et æble er, hvad det indeholder af nærings-stoffer, og hvordan den kan anvendes og opbevares, for herved at få en baggrundsviden. På bag-grund af dette vil vi se på æblets anvendelighed i hjemkundskabsundervisningen.

---

Undervisningslektion om Æblet
Uge 41: Æbler
Læreren gennemgår de forskellige æblesorter, og eleverne får lov at smage forskellene. Herefter inddeles de i grupper med hver deres opgave omkring æblet: stege, bage, koge og rå æbler.
Hver gruppe tildeles enkelte ingredienser som de må bruge til tilberedning af deres selvvalgte retter. Alt tilberedning foregår uden opskrifter. Det er udelukkende fantasien der sætter grænser. Meningen med dette er, at eleverne skal opnå et kendskab til æblets mange muligheder. Eleverne skal anrette retterne med vægt på det æstetiske. Herefter smages der på alle retter, mens grupperne fortæller om valg af retter samt fremgangsmetode... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om æblet

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.