Årsplan i madkundskab til 7. klasse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 9
  • 2787
  • PDF
  • Læreruddannelsen Vordingborg
  • 2001
  • 27-02-2002

Undervisningsforløb: Årsplan i madkundskab til 7. klasse

Årsplan til madkunskab, med beskrivelse af undervisningsforløb samt didaktiske overvejelser.

Jeg vil i min årsplan tage udgangspunkt i en 7. klasse med 20 elever, der i de 40 uger der på et skoleår, har tre sammenhængende lektioner på en uge.

Jeg har i planen indflettet ekskursion, tværfagligt samarbejde og gæstelærer med det formål at få så meget variation som muligt ind i undervisningen, så eleverne ikke bare skal stå og lave mad hver gang, som jeg fik indtryk af at de gjorde på min praktikskole.

Lærerstuderende.dk's kommentar

Årsplanen virker meget detaljeret.

Indhold

Indledning
Oversigt over året 2001-2002
6/8-01 Introduktion
13/8-01
20/8-01
27/8-01
3/9-01
10/9-01
17/9-01
24/9-01
1/10-01
8/10-01
15/10-01 Efterårsferie 22/10-01
29/10-01
5/11-01
12/11-01
19/11-01
26/11-01
3/12-01
10/12-01
17/12-01
7/1-02 Globalering
14/1-02
21/1-02
28/1-02
4/2-02
11/2-02 Vinterferie 18/2-02
25/2-02
4/3-02
11/3-02
18/3-02
25/3-02 påskeferie 1/4-02 Påskeferie 8/4-02
15/4-02
22/4-02
29/4-02
6/5-02
13/5-02
21/5-02
27/5-02
3/6-02
10/6-02
17/6-02

Uddrag

Indledning
Jeg vil starte med at påpege vigtigheden og fordelen af at have været i praktik i dette fag før jeg skal lave denne årsplan. I min praktik fik jeg, virkelig gjort mig mange tanker om mit kommende virke som hjemkundskabslærer. Der er ingen tvivl om, at min praktiklærer ikke var mit billede på den ideelle hjemkundskabslærer, men der er heller ikke nogen tvivl om at jeg lærte en masse af hende (om ikke andet, så hvordan man ikke skal gøre….)

Om faget hjemkundskab hedder det sig at det skal beskæftige sig med hjemmet som et centralt område og fordi hjemmet er vidt forskelligt fra elev til elev er det meget vigtigt at få dækket alle perspektiverne ind, da nogle elever måske er dækket godt ind på et område i kraft af at de kommer fra et økologisk bevidst hjem, men samtidig aldrig har været ude at rejse og smagt på en ret fra en anden kultur.

Jeg mener at man som lærer i faget hjemkundskab råder over en flok interesserede og engagerede elever på grund af at faget lægger op til så meget kreativitet og så mange personlige sejre. Her snakker jeg af erfaring fra praktikken, hvor jeg oplevede elever som i dansk ikke gjorde meget væsen af sig, men i hjemkundskab virkelig gik til den. Og det at have lavet maden, som de have lavet helt selv, om det så var den mest kedelige grøntsagesuppe, så smagte det som den som var man på restaurant... Køb adgang for at læse mere

Årsplan i madkundskab til 7. klasse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.