Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk

De røde sko og Tepotten

0 0 0 0 0 0 (0 bedømmelser)
Uddannelse Lærerstuderende 2. år Fag Dansk 1998-loven Antal sider 16 Antal ord 6305 Filformat PDF
Uddannelsessted Århus Dag- og Aftenseminarium Produktionsår 2000 Udgivelsesdato 23-01-2004
De røde sko og Tepotten

De røde sko og Tepotten

Opgaven er en analyse af H.C. Andersens Tepotten og De røde sko.

Analyse og fortolkning specielt med henblik på H.C. Andersens sprog- og fortællerstil.

Indhold
Analyse
Omskrivning af linie 10 – 20.
Jens Andersens >< H.C. Andersen.
Jens Andersens Modernisering.
De røde sko.
OPGAVE 1.
Opgave 2.
Opgave 3

Uddrag
OPGAVE 1.
Denne historie er et af de mange kunsteventyr, som H. C. Andersen er blevet kendt og elsket for over hele verden.
H. C. Andersens særlige gave bestod i at han formåede at skrive eventyr der både henvender sig til børn, men i lige så høj grad til voksne. Udover at det er fantastiske fortællinger med et levende og sprudlende sprog, så rummer de meget mere, end man umiddelbart ser ved første øjekast. Denne historie er ingen undtagelse.
Jeg vil foretage en analyse af historien udfra eventyrets principper, velvidende at det er et kunsteventyr og som sådan ikke helt er bundet af de samme regler, dette vil jeg dog komme nærmere ind på under fortælleteknik.

Historien kan inddeles i tre afsnit efter modellen hjem - ude - hjem, eller harmoni - kaos - harmoni.

I det første afsnit møder vi en fattig lille pige, der hedder Karen. Hun bor med sin skomagermor der gør sit bedste for at tage hånd om sin datter. Dette kommer til udtryk i de små røde sko hun laver til Karen, ”...kluntede, men godt mente var de,..”.
... [læs mere nu]

Find flere materialer fra samme fag eller med samme type